-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

ابو عثمان عمرو بن بحر جاحظ كيست؟
قاضي عبد الجبار او را به انسان متفرد در علوم توصيف كرده و ميگويد: او علاوه بر تبحر در علم كلام، به تاريخ و ادب و فقه آشنايي كامل داشت و در جد و هزل، انسان توانايي بود. او كتابهايي در توحيد، نبوت، نظم قرآن و حدوث آن و فضايل معتزله نوشته است. (فضل الاعتزال/ 275)
فضايل معتزله كه قاضي به آنها اشاره كرده است، ناظر به كتاب «فضيلة المعتزلة» است كه ابن الراوندي (245 هـ) آن را نقد كرده و به نام فضيحة المعتزلة تأليف نمود. سپس ابو الحسين خياط (311 هـ ) آن را نقد كرد و «الانتصار» ناميد و اين كتاب براي اولين بار در سال (1935 م) در قاهره منتشر گشت.
هر چند دو كتاب اول در دست نيست، ولي اخيراً يكي از مستشرقان از كتاب «انتصار» عبارات هرد وكتاب را در آورده و تا حدي توانسته است ما را با آن دو كتاب قبلي آشنا سازد.
از آثار ارزندة جاحظ كتاب الحيوان در 4 جلد و البيان والتبيين در دو جلد و كتاب البخلاء و مجموع الرسائل است و بي ارزشترين كتاب او كه حاكي از يك نوع اعوجاج در فكر است، كتاب «العثمانية» را ميتوان نام برد. البته مستشرقين دربارة جاحظ كتابهاي فراواني نوشتهاند وا ز مجموع آثار او به دست ميآيد كه انسان با هدفي نبوده است. در بي هدفي او همين كافي است كه ملازم محمد بن عبدالملك زيات بود كه ابن خلكان دربارة او چنين ميگويد: محمد بن عبدالملك مردي قسي القلب و تند خو بود، بر كسي رحم نميكرد و دلش نميسوخت و ميگفت: ترحم نشانة سست عنصري است. روزي يكي از همسايگان به او نامهاي نوشته و خود را همساية او معرفي كرده بود. او در پاسخ نوشت: ديوارهايمان به هم نزديك است و ترحم از شيوه هاي زنان است او براي شكنجه دادن مخالفان تنوري ساخته و اطراف آن را ميخهاي تيزي قرار داده بود. هر گاه بركسي خشم ميگرفت، او را در تنور ميكرد و به گونهاي كه نميتوانست حركت كند، اتفاقاً متوكل بر اوخشم گرفت و سه روز او را در همان تنور زنداني كرد و در آنجا درگذشت. جسد او را از تنور بيرون كشيدند و به خاك سپردند. چون قبرش را گود نكرده بودند، نيمه شب طعمة سگان شد.
اين گوشهاي از زندگاني جليس و همنشين جاحظ است و به تعبير امير مؤمنان علي(ع) : «انسان بر دين دوست خود است».
علاقمندان به نقاط ضعف جاحظ، به كتاب وفيات الأعيان مراجعه كنند. (ابن خلكان، وفيات الأعيان 3/471 ـ 473)

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.